Zdrowie - Twój skarb

Warzywa strączkowe

Fasola, bogate źródło witamin i minerałów
Jednym z warzyw, którego nie należy pomijać komponując jadłospis jest właśnie fasola.W naszej kuchni jeszcze rzadko po nie sięgamy odwrotnie niż mieszkańcy Bliskiego Wschodu. Znają oni doskonale właściwości roślin strączkowych.
To przecież doskonałe źródło białka, witamin z grupy B i składników mineralnych! Ze względu na swe właściwości odżywcze bywa nawet nazwana "mięsem dla wegetarian".
Każda pora jest dobra by po nie sięgnąć.

A oto kilka przykładów dlaczego warto:

Umysł
Jedną z zaskakujących cech fasoli był jej pozytywny wpływ na sprawność myślenia. Główną przyczyną okazało się to, że ludzie, w których diecie znajdowała się fasola, spożywali znacznie większe ilości kwasu foliowego (o 30%) i magnezu (o 20%) niż ci, którzy nie mieli jej w swoim jadłospisie. Oba te składniki są niezbędne dla właściwego funkcjonowania umysłu.

Dla diabetyków
Fasola zawiera duże ilości błonnika i złożonych węglowodanów, dzięki czemu jest trawiona bardzo powoli i nie powoduje nagłego zwiększenia poziomu glukozy we krwi, a co za tym idzie, nie wymaga silnej odpowiedzi insulinowej. Jest więc dobrym źródłem węglowodanów dla diabetyków. Co więcej, stała jej obecność w diecie zmniejsza ryzyko samego wystąpienia cukrzycy.

Problemy z wagą
Do dziś fasoli towarzyszy wiele mitów, w tym i ten, że ze względu na wysoką zawartość węglowodanów tuczy. Wbrew tej opinii, wspomniana wcześniej właściwość fasoli (powolne trawienie i stopniowa absorpcja węglowodanów) pomaga także utrzymać odpowiednią wagę. Dania z fasoli nie wywołują nagłego wzrostu poziomu glukozy we krwi, w związku z czym znacznie mniejsza jej część odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

Serce
Błonnik, obficie występujący w fasoli, ma jeszcze jedną ważną cechę ? wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Wykazano, że dieta bogata w fasolę obniża średnio o 10% poziom całkowitego cholesterolu i aż o 24% jego szkodliwej frakcji ? LDL. Ma to duże znaczenie w przeciwdziałaniu chorobom serca i całego układu krążenia.

Co z nowotworami?
Amerykański Instytut Badań nad Rakiem oszacował, że 30 do 40% wszystkich nowotworów ma swoje źródło w niewłaściwej diecie. I znowu: duży wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia raka ma spożywanie produktów bogatych w błonnik. Fasola zawiera dodatkowo wiele związków flawonoidowych o działaniu przeciwutleniającym ? one także pomagają ustrzec się przed nowotworami.

Na tym jednak antyrakowe działanie fasoli się nie kończy. To, że bogate w złożone węglowodany dania z fasoli nie powodują gwałtownego wzrostu glukozy we krwi i wytwarzania insuliny, także pomaga w przeciwdziałaniu nowotworom. Insulina pobudza komórki do podziałów i pozwala im żyć dłużej, niż powinny. Długotrwałe działanie insuliny może więc prowadzić do powstania szkodliwych mutacji i w konsekwencji - nowotworów.

Dokarmić bakterie
Nie każdy docenia wagę tego faktu, ale ludzki organizm jest środowiskiem życia miliardów organizmów. Należą do nich niezliczone bakterie zamieszkujące okrężnicę, które nie pozostają bez wpływu na stan naszego zdrowia.

Fasola zawiera oligosacharydy ? węglowodany, których nie potrafimy strawić i które dzięki temu mogą stanowić doskonałą pożywkę dla flory bakteryjnej. Także dwóch najważniejszych z punktu widzenia zdrowia szczepów, czyli bakterii z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium.

Odpowiedni wzrost szczepów tych bakterii ma duży wpływ na kondycję organizmu: pomaga zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi, zwiększa produkcję witaminy B i absorpcję związków mineralnych, a także ? co bardzo ważne szczególnie zimą ? dodatnie wpływa na odporność. Jest to kolejny dowód, że pozytywny i wszechstronny wpływ fasoli na zdrowie trudno przecenić.

Jeszcze coś na temat kiełków fasoli
Kiełki fasoli są źródłem witaminy C, witamin z grupy B i białka. Są niskokaloryczne. Garść świeżych kiełków fasoli pokrywa 75% dziennego zapotrzebowania organizmu dorosłego człowieka na witaminę C.

ŻYWNOŚĆ TWÓJ CUDOWNY LEK