Porady kulinarne

Warzywa strączkowe

Jak prawidłowo ugotować fasolę?

Gotowanie fasolek trwa zazwyczaj dłużej niż gotowanie zbóż. Odmiany mniejsze, takie jak soczewica, czy łuskany groch wystarczy wypłukać, wsypać do garnka, wlać zimną wodę, przykryć, zagotować, a następnie zmniejszyć gaz. Od czasu do czasu dobrze jest sprawdzić, czy w garnku jest wystarczająca ilość wody. Pod koniec gotowania zdejmujemy pokrywkę, dodajemy odrobinę soli i gotujemy dalej bez przykrywki aż cała woda się wygotuje.
Fasolki takie jak adzuki, kidney, pinto, cieciorka czy soja najlepiej umyć i namoczyć na noc. Następnie wylać wodę, a fasolkę włożyć do garnka, wlać wodę. Garnek przykrywamy, stawiamy na średnim gazie i gotujemy sprawdzając od czasu do czasu, czy w garnku jest wystarczająca ilość wody. Czas gotowania zależy od rodzaju fasoli - od jednej godziny do dwóch. Pod koniec gotowania zdejmujemy pokrywkę, doprawiamy solą, miso lub sosem sojowym i gotujemy aż cała woda wyparuje.
Znacznie szybciej można ugotować fasolę w szybkowarze. Z wyjątkiem łuskanego grochu, soczewicy i czarnej soi wszystkie fasole można gotować właśnie w ten sposób.
Fasole są najlepsze gdy po ugotowaniu stają się całkiem miękkie. Niedogotowane trudno strawić. Namoczenie fasoli na noc skraca czas gotowania i usuwa składniki będące przyczyną powstawania gazów. Dodatek glonu kombu ułatwia ich trawienie.

SPOSOBY GOTOWANIA FASOLI:
SPOSÓB 1: fasola gotuje się szybciej, gdy zalejemy ją zimną wodą i zaraz postawimy na ogniu. Jak tylko zagotuje się , należy dodać zimnej wody. Powtórzyć dwa-trzy razy. Po 30-40 minutach fasola będzie gotowa.
SPOSÓB 2: fasolę po opłukaniu należy namoczyć na 12-15 godzin, ogrzać w tejże wodzie, a gdy się pokaże piana, wodę odlać i zalać gorącą, w której będziemy gotować aż do miękkości.

ROŚLINY STRĄCZKOWE (suche nasiona) - CZAS GOTOWANIA

Lp.Rodzaj strączkowychCzy moczyć (8-12 godzin)Czas gotowaniaSzybkowar
1.Fasola adzuki tak 45 minut 15 minut
2. Fasola biała tak 60-90 minut 25-30 minut
3. Fasola cannellini tak 45-50 minut 15 minut
4. Fasola czarna tak 50-60 minut 20 minut
5. Fasola czerwona tak 45-50 minut 15 minut
6. Fasola flageolet tak 45-50 minut 15 minut
7. Fasola Mungo tak 30-45 minut 15 minut
8. Fasola perłowa tak 50-60 minut 20 minut
9. Fasola pinto tak 60-90 minut 25-30 minut
10. Cieciorka - groch włoski tak * 60-90 minut 25-30 minut
11. Groch (całe ziarna) tak 60-90 minut 25-30 minut
12. Groch żółty,zielony (połówki) nie 40-45 minut -
13. Soczewica (całe ziarna) nie 30-45 minut 12-15 minut
14. Soczewica (połówki) nie 15-30 minut -
15. Soja tak * 2-2,5 godziny 45-50 minut

* - zamiast moczyć 8-12 godzin można zagotować, odstawić już tylko na 2 godziny, i gotować jeszcze godzinkę.

Fasola może powodować wzdęcia. Można sobie jednak z tym poradzić, dodając do potraw przyprawy ziołowe: majeranek, oregano, czy czosnek.

Gdy gotujemy fasolę i chcemy dodać np. ocet, sok z cytryny, pomidory, ketchup czy wino, powinniśmy pamiętać, żeby to zrobić pod koniec gotowania, jeśli zrobimy to wcześniej fasola może stać się twarda.

Domowa fabryka kiełków:

Przestępując do hodowli kiełków potrzebne są następujące przedmioty:

  1. Słoik mały 0,33 litra,
  2. Słoik średni lub duży,
  3. Zakrętka plastikowa dopasowana do słoika małego,
  4. Opaska elastyczna (popularna "gaza" dostępna w każdej aptece, jedna opaska wystarczy do kilkudziesięciu hodowli)
Ad1. Ważne jest, aby słoik mały miał mniejszą średnicę otworu niż słoik duży, ponieważ mały umieszcza się na słoiku dużym.

Ad3. Zakrętkę plastikową należy przygotować wycinając w niej duży otwór, pozostawiając brzegi z gwintem i niewielki zewnętrzny odcinek części przedniej. Wycięcie otworu w plastikowej zakrętce nie jest trudne. Najlepiej wykorzystać do tego duży gwóźdź rozgrzany kuchennym palnikiem gazowym. Trzymając gwóźdź za pomocą kombinerek można powoli wytapiać duży obwód i w ten sposób utworzyć odpowiedni otwór.

Ad4. Opaska elastyczna służy do przykrycia otworu małego słoika. Zapewnia ona swobodny dostęp powietrza i nie dopuszcza do wysypania się kiełków. Należy odciąć z długiej opaski kwadratowy wycinek o takiej wielkości, aby mógł swobodnie przykryć otwór małego słoika.

Przystępujemy do hodowli kiełków
Do małego słoika należy wsypać niewielką ilość ziaren, około 1 do 2 cm wysokości słoika, pamiętając o tym, że w trakcie hodowli objętość kiełków powiększy się około 4 do 5 razy. Ziarna zalewa się wodą i odstawia na około 8 do 12 godzin.
Po około 12 godzinach należy odlać wodę ze słoika. W celu odlania wody nakłada się na słoik wcześniej przygotowany wycinek opaski elastycznej i usztywnia przykręcając zakrętkę do słoika. Kiełki wyjmuje się w trakcie hodowli tylko raz w celu ich przebrania. Teraz wystarczy obrócić nad kranem słoik do góry dnem, woda odpłynie, a kiełki pozostaną. Opaska elastyczna przytrzymywana za pomocą plastikowej zakrętki pozwala na łatwe wlewanie i odlewanie wody. Po przepłukaniu mały słoik stawia się pod niewielkim skosem na większym słoiku. Resztki wody zatrzymane przez ziarna powoli będą kapać do większego słoika. Ważne jest aby występował swobodny dostęp powietrza do ziaren, ponieważ młode ziarna "oddychają". Drugą ważną sprawą jest utrzymanie kiełków w wilgotnym środowisku. Co 12 godzin (czyli rano i wieczorem) należy przepłukać ziarna świeżą wodą. Pozostała po przepłukaniu woda zapewni kiełkom wilgotność. Po około trzech dniach hodowli kiełki są gotowe do spożycia.

Najczęściej hodowane kiełki:
Kiełki soi: delikatne w smaku i lekko chrupiące, idealnie nadają się do dań gorących, zwłaszcza chińskich przysmaków z woka. Wyśmienite źródło żelaza, witaminy C i B1. Regularne zjadanie kiełków soi koi nerwy, dodaje energii i apetytu.
Kiełki soczewicy: delikatne w smaku, nadają się zarówno do jedzenia na surowo w sałatkach i surówkach, jak i na ciepło. Zawierają dużo żelaza, magnezu i witaminy C. Dobrze wpływają na stan zębów.
Kiełki fasoli Mung: lekko chrupiące, powszechnie stosowane w daniach kuchni azjatyckiej, zarówno na ciepło, jak i na zimno. Fasola Mungo, podobnie jak inne rośliny strączkowe jest nieocenionym źródłem białka. Dzięki obecności niezbędnych w procesie kiełkowania enzymów białko to jest łatwo przyswajalne, same kiełki zaś znacznie lżej strawne niż fasola. Kiełki fasoli Mungo obniżają również poziom ?złego" cholesterolu LDL.